Z serii OK – kluczowa kompetencja w Obsłudze Klienta
Umiejętność zadawania pytań. Pytania otwarte umożliwiają odpowiedzi rozwinięte, powodują otwieranie się Klienta, ujawnienie jego potrzeb i oczekiwań lub problemów, zachęcają do otwartego wyrażania swoich oczekiwań, umożliwiają uzyskanie maksymalnie dużej liczby informacji, zarazem utrudniając udzielanie prostych odpowiedzi „tak” lub „nie”.

Kluczowa kompetencja w Obsłudze Klienta
Przykładowymi pytaniami otwartymi są:
- Co interesuje Pana w naszej ofercie?
- W jaki sposób chcieliby się Państwo rozliczać?
- Gdzie moglibyśmy się ponownie spotkać?
- Jaki termin najbardziej Panu odpowiada?
Pytania zamknięte wymagają odpowiedzi krótkich i konkretnych, służą do uściślenia dotychczasowych informacji, faktów i konkretnych ustaleń, umożliwiają przejmowanie kontroli nad rozmową – kto pyta, ten prowadzi; pytania zamknięte wymagają odpowiedzi prostych, konkretnych, typu „tak” lub „nie”, „który”, „kto” itp.; należy je stosować, kiedy już posiadasz sporo informacji o Kliencie i domyślasz się, jakie są jego potrzeby.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia sprzedażowe online:
- Techniki sprzedaży telefonicznej. Poznaj inteligentny telemarketing - zamiast akwizytora stań się challanger'em.
- Szkolenia ze sprzedaży online. Podstawowe techniki sprzedaży w online to zestaw narzędzi, które powinien znać każdy handlowiec
- Szkolenia z obsługi klienta online. Warto rozpoznawać typy klientów i dostosowywać scenariusz obsługowy
Należy stosować je z wyczuciem, aby Klient odniósł wrażenie, że zależy Ci jedynie na upewnieniu się co do jego oczekiwań i życzeń, zamiast wrażenia przesłuchania – dobrze jest wyjaśnić cel zadawania tak wielu pytań, aby utwierdzić Klienta, że zależy Ci na nim i dbasz o jego interesy („Zadam teraz Panu kilka pytań, abyśmy mogli wspólnie wybrać najbardziej korzystną dla Pana ofertę”) Przykłady pytań zamkniętych:
- Czy chce Pan rozliczać się w ratach?
- O której godzinie miałbym przyjść?
- Ile osób będzie obecnych na prezentacji?
Dobrze jest stosować kombinację pytań otwartych i zamkniętych. Nie zgaduj, o co chodzi Klientowi i nie zadowalaj się oczywistościami, unikaj też pułapek łatwego przekonania, że wszystko już wiesz. Szukaj wątpliwości i sprawdzaj je stosując parafrazy, pytania otwarte i zamknięte.
Technikami aktywnego słuchania określa się wszystkie te zachowania, które umożliwiają lepsze zrozumienie Klienta. Dodatkową wartością stosowania technik aktywnego słuchania jest to, że mają one bezpośredni wpływ na budowanie dobrych relacji z Klientem, podkreślają nasze dostosowanie do jego sposobu komunikowania oraz wagę, jaką przywiązujemy do jego potrzeb ujawnianych podczas wypowiedzi.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Szukasz szkoleń online? Realizujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online, procesy kaskadowe. Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video
Sprawdź nasze szkolenia online:
Zapoznaj się również z: szkolenia menedżerskie i szkolenia rozwój osobistyParafraza jest metodą aktywnego i uważnego słuchania. Jest informacją zwrotną dla partnera, o tym czy dobrze zrozumieliśmy jego słowa. W parafrazie powtarzamy własnymi słowami podstawowe sformułowania partnera, kluczowe frazy jego wypowiedzi, sprawdzając czy dobrze zrozumieliśmy intencje i treści jego wypowiedzi.
Parafraza wymaga bardzo dużej koncentracji uwagi na partnerze. Niektórzy mówią, że jest to praktyczny test na umiejętność uważnego słuchania.
Parafraza może zaczynać się od następujących zwrotów:
- Z tego, co mówisz, rozumiem, że…
- O ile cię dobrze zrozumiałem, to…
- Rozumiem, że…
Parafraza pomaga towarzyszyć człowiekowi w jego trudnych sprawach bez konieczności brania za te sprawy odpowiedzialności. Jesteśmy z Klientem, towarzyszymy mu w jego trudnościach, nie odrzucamy go, ale nie bierzemy odpowiedzialności za jego problemy, bo to są jego problemy. Parafrazy nie należy mylić z interpretacją.
Przykład:
„Chciałbym kupić u was telewizor TRILUX, zastanawiam się czy to dobry produkt i czy warto na to wydać aż tyle pieniędzy”.
Parafraza:
„Z tego co pan mówi, rozumiem, że chciałby pan kupić u nas telewizor TRILUX i zasięgnąć informacji o jego jakości.”
Interpretacja występuje wtedy, gdy dodajemy własne wątki i fantazje do wypowiedzi Klienta. Parafraza to wierne powtarzanie wypowiedzi, względnie przeformułowanie podstawowego wątku wypowiedzi Klienta przy użyciu podobnych lecz w mniejszej ilości słów (bez fantazji).
Odzwierciedlenie
To dopasowanie się do partnera np. postawą ciała, głosem, gestykulacją. Nie chodzi o wierne naśladownictwo, które kojarzyć się może z przedrzeźnianiem, ale o subtelne dopasowanie się do rytmu rozmówcy. Robimy to, aby lepiej zrozumieć i zbliżyć się do jego rzeczywistości.
Osiągamy to poprzez odzwierciedlanie:
- pozycji i dynamiki ciała,
- tempa i siły mówienia,
- nastrojów i tematów ważnych dla partnera.
W rankingu Gazety Finansowej zajęliśmy 1 miejsce. Istniejemy 10 lat na rynku. Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. w poprzednim roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia otwarte i zamknięte. Szkolenia HR i szkolenia dla administracji publicznej. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.
Obsługa klienta – nowoczesny i tradycyjny klient
Nowoczesny Klient kieruje się potrzebą oszczędności czasu i informacji. Stawia wiarygodność i profesjonalizm nad relację i atmosferę rozmowy.Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes
















