Umowa o pracę
Dlatego też tak ważne jest by wiedzieć, jak umowa powinna być zawierana, co powinna zawierać a także jakie informacje powinny się w niej znaleźć. Innymi słowy umowa o pracę to podstawa i fundament stosunku pracy, a co za tym idzie warto by był on solidny i dający rzetelne podstawy do współpracy.
Szczegółowe uregulowania dotyczące umowy o pracę są, podobnie jak szereg innych tego typu przepisów, w kodeksie pracy.
To on stanowi główne źródło prawa w obszarze stosunków pracy i jego unormowania stanowią wzorzec tego, jak powinny one wyglądać. Jednocześnie trzeba pamiętać, że wskazania Kodeksu Pracy mówią jedynie i nieprzekraczalnym w dół minimum, które musi spełnić pracodawca względem pracownika.
Co za tym idzie, wszelkie uregulowania, które wprowadzi pracodawca, a które będą przekraczały w górę normy z Kodeksu Pracy są w pełni dozwolone i dopuszczalne.
Zgodnie zatem z Kodeksem Pracy i jego artykułem 25 umowa o pracę może być zawarta:
- na okres próbny,
- na czas nieokreślony,
- na czas określony.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W obszarze szkoleń dla działów HR, Kadry stworzyliśmy dział związany z tymi tematami.Zobacz nasze
szkolenia dla kadr:
Przy czym trzeba zwrócić uwagę, że umowa na czas próby może być zawarta tylko raz, poza dwoma wyjątkami:
- jeżeli pracownik ma być zatrudniony na innym niż przy pierwszej umowie na czas próby stanowisku,
- od zakończenia poprzedniej umowy na czas próbny minęło więcej niż 3 lata.
Rozwiń swoją wiedzę ekspercką. Zapoznaj się ze szkoleniami z obszaru prawa pracy, IT, HR. Dowiedz się jak powinna przebiegać współpraca ze związkami zawodowymi. Poznaj przykłady i błędy popełniane przez kadrę menadżerską w prawie pracy. Dowiedz się jak używac programy MS Excel w dziale personalnym. Zapoznaj się z nowymi zasadami w zakresie ochrony danych osobowych. Zobacz:
Gamma. Firma szkoleniowa roku.
Ponadto trzeba pamiętać, że umowa o pracę musi zawierać także szczegółowe uregulowania dotyczące warunków pracy i płacy, daty jej zawarcia oraz co oczywiste i najważniejsze określać strony umowy.
Tym samym w umowie powinny znaleźć się takie informacje, jak:
- rodzaj pracy;
- miejsce wykonywania pracy;
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
- wymiar czasu pracy;
- termin rozpoczęcia pracy.