Systematyczna ocena pracowników, to niezmiernie istotna sprawa. Każdy manager przynajmniej raz w roku powinien dokonywać takiej oceny. Pozwoli ona na określenie stopnia zaangażowania pracownika w wykonywane obowiązki, a także, porównując wyniki na przestrzeni dłuższego czasu można będzie określić progres bądź regres każdej z zatrudnionych osób.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR.
Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów.
Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania.
Przedstawiamy nasze propozycje w temacie Oceny i rozwoju potencjału:
Zobacz również nasze szkolenia
szkolenia menedżerskie
Zapraszamy!
Ocena powinna być jak najbardziej obiektywna, nie ma w tym przypadku miejsca na indywidualne sympatie bądź antypatie. Jedynie ocena dokonana w sposób w pełni rzetelny pozwoli wyciągnąć właściwe wnioski. O sposobach i metodach oceny pracowników można posłuchać na specjalistycznych szkoleniach skierowanych do kadry managerskiej.
Metodyka oceny pracowników w firmie
Każdego z zatrudnionych pracowników można oceniać pod trzema kątami - ze względu na efektywność jego pracy, posiadaną wiedzę i umiejętności, a także w zależności od jego relacji z innymi pracownikami oraz z przełożonymi. Według standardowego modelu, całościowa ocena pracownika powinna zawierać wszystkie trzy wymienione wyżej elementy. Należy pamiętać o tym, że jeżeli z któregoś z nich się zrezygnuje, to konsekwentnie taki model oceny należy stosować w przypadku wszystkich pracowników, inaczej wyniki będą niemiarodajne.
Wiedza, efektywność oraz relacje w grupie
Ocena pracownika na podstawie posiadanej wiedzy czy umiejętności jest stosunkowo prosta. Jest to suma wszystkich umiejętności, które podnoszą wartość danej osoby w oczach pracodawcy. Może to być przykładowo wykształcenie kierunkowe, dodatkowe kursy czy też biegłe posługiwanie się językami obcymi. Jeżeli chodzi o efektywność działań, to w tym przypadku mierzy się przede wszystkim efekty pracy uzyskane w określonym przedziale czasowym.
Takim miernikiem może być chociażby wielkość zysków dla firmy jakie zostały wygenerowane przez konkretnego pracownika. Ostatnim elementem oceny pracownika jest kryterium behawioralne. Chodzi w tym przypadku o zespół cech osobowościowych, które przekładają się na jakość pracy - można brać pod uwagę chociażby sumienność czy systematyczność pracownika.