Każda firma ma swojego przywódcę. Czasem nawet kilku. Są to osoby na wyższych stanowiskach, jednak nie każda z nich będzie prawdziwym przywódcą. Warto zresztą zauważyć, że czasami przywódcą będzie zwykły menedżer kilku osobowego zespołu. Kim bowiem jest przywódca? Jakie cechy obowiązkowo musi on posiadać?
Autorytet i charyzma
Przede wszystkim każdy przywódca musi mieć autorytet, coś co sprawia, że posłuchamy tej osoby, nawet jeśli zupełnie nie będziemy przekonani do jego racji. Trudno w zasadzie autorytet ubrać w słowa - ktoś go ma albo nie ma. Na pewno jednak wiąże się on z posiadaniem silnego charakteru.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak budować wiarygodność, autorytet i charyzmę, czyli jak stać się liderem transformacyjnym - zapraszamy na szkolenie z przywództwa.
Zobacz też:
Silny charakter
To kolejna cecha przywódcy. Co to jednak oznacza, że ktoś ma silny charakter? Na pewno nie ulega łatwo wszelkim wpływom - potrafi podejmować decyzje niezależnie, na podstawie tylko i wyłącznie własnego osądu. Co więcej osoba z silnym charakterem nie poddaje się bardzo łatwo emocjom, może być emocjonalna - ale nigdy emocje nie będą górowały nad rozsądkiem. Co ważne - sile osoby potrafią być dla innych podporą. Nie będą na pewno zamęczały innych swoimi problemami.
Trener i przyjaciel
Dobry przywódca ma też to do siebie, że jednocześnie traktujemy go w zasadzie jak przyjaciela, jesteśmy w stanie wiele rzeczy mu powiedzieć i bardzo ufamy, a jednocześnie którego słuchamy się i szanujemy. Dobry przywódca umie zmotywować ludzi, wysłuchać ich a jednocześnie wydać konkretny i jasny rozkaz.
Entuzjazm
Warto dodać, że przywódca musi posiadać także entuzjazm. Jeśli nie lubi tego, co robi, jest raczej smutnym człowiekiem, to niestety nie skończy się to dobrze.
Wiedza i umiejętności
Oczywiście przywódca musi się znać na tym, co robi. Nie jest możliwa sytuacja, w której dobrym liderem jest osoba zupełnie nie znająca się na pracy. Efektem takiego posunięcia będzie albo konieczność jej usunięcia albo zwolnienie pracowników albo w najlepszym razie wiele zgrzytów i spadek efektywności pracy. Warto jeszcze dodać, że przywódca musi być pewny siebie w tym, co robi!