Ilu kierowników, tyle filozofii prowadzenia zespołu pracowników. Dlatego też trzeba brać po uwagę na to, że nie każdy z menadżerów może mieć zupełnie inną koncepcję, co do tego, jak ma wyglądać praca jego podwładnych. Trzeba jednak pamiętać, że indywidualne podejście do swoich zadań, jako kierownika może prowadzić do wielu indywidualnych problemów. Dlatego warto czasami skorzystać z wiedzy i kompetencji ludzi siedzących w tym temacie dłużej.
Menadżer czy coach?
Współczesne techniki zarządzania ludźmi są skupione na tym, by umiejętnie pozyskiwać to, o najlepsze ze swoich ludzi. Tym samym praca zarządzania ludźmi jest nie tylko kwestią wydawania im poleceń i sprawdzania efektów ich pracy, ale przede wszystkim na tworzenie warunków do rozwoju swoich podwładnych i przez to do polepszania wyników całego zespołu. Co za tym idzie, jak łatwo się domyślić rola menadżera zostaje sprowadzona do pewnej formy bycia coachem, trenerem, który posiadając merytoryczny autorytet jest w stanie motywować swoich podwładnych do dążenia ku doskonałości i osiąganiu nowych zdolności i lepszych wyników.
Coaching, czyli co?
Coaching jest metodą zarządzania ludźmi, która zdobywa w ostatnim czasie bardzo dużą popularność. Jest to szczególna forma prowadzenia zespołu. Cechuje się ona przede wszystkim tym, że koncentruje się na wspomaganiu rozwoju pracowników, co ma skutkować poprawą ich wydajności. Głównym elementem coachingu jest przede wszystkim zdolność przełożonego do prowadzenia ukierunkowanych, zindywidualizowanych rozmów ze swoimi podwładnymi. Rozmowy te mają na celu obudzenie w pracownikach takich umiejętności i potrzeb ambicjonalnych, które będą ich prowadzić do najlepszych punktu widzenia zespołu rozwiązań. Tym samym podstawowym elementem dobrego coacha jest zatem to, by posiadał on autorytet wśród swoich pracowników. Co z a tym idzie konieczne jest przede wszystkim to, by mógł on być wsparciem merytorycznym dla swoich ludzi oraz umiejętnym psychologiem potrafiącym skutecznie wpływać na podwładnych.