Komunikacja niewerbalna w obsłudze klienta. Podstawy.
Istotą komunikacji pozawerbalnej powinno być uwiarygodnienie informacji przekazywanych w innych formach. R. W. Griffin

Ludzie często dokonują szybkich ocen innych, kierując się pierwszym wrażeniem, siłą sugestii. Dlatego podczas pierwszego spotkania warto zadbać o to, by zrobić bardzo dobre wrażenie na kliencie. Warto pamiętać, że pierwsza ocena trwa nie dłużej niż 20 – 30 sekund, ale ma długotrwały wpływ na odbiór przez klienta poziomu obsługi, która zostanie mu zaoferowana.
Budowaniu dobrego wrażenia sprzyja w rozmowie z klientem wykorzystywanie czterech podstawowych elementów dobrej obsługi klienta wyrażonej w zwrotach:
- „Dzień dobry” na rozpoczęcie rozmowy;
- „Do widzenia” na zakończenie spotkania;
- „Dziękuję”;
- Dobre życzenia.
U podstawy każdego sukcesu obsługi leży przyjazne nastawienie do klienta. Pozytywne nastawienia do klienta można wzmocnić przestrzegając następujących zasad:
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia handlowe online!
- Leady sprzedażowe szkolenia online. W okresie brak sprzedaży relacyjnej jak budować relacje online?
- Generowanie leadów szkolenie. Ospały zespół sprzedażowy? Zmień to.
- Windykacja - szkolenie online. Jak windykować gdy sprzedawcy boją się obniżenia relacji z klientem?
Zwracaj się do klientów personalnie
Zapamiętaj imię i nazwisko klienta. Dla klienta fakt, że pamiętasz jego imię i nazwisko będzie najlepszym dowodem, że jest ważny dla ciebie. Jeśli tylko jest to możliwe staraj się zapamiętać klienta – jeśli rozpoznasz go przy kolejnym spotkaniu i skojarzysz jego sprawę będzie to dla niego najlepszym dowodem, że jest ważny dla Ciebie i Twojej firmy.
Kiedy wasze kontakty są długotrwałe staraj się zwracać do klienta używając jego imienia. Indywidualne traktowanie jest najlepszym sposobem na budowanie trwałych relacji z klientami.
Nie krytykuj, nie narzekaj i nie oceniaj
Dzisiaj rada ta jest równie dobra, jak w 1936 roku, kiedy po raz pierwszy zapisał ją Dale Carnegie. Spróbuj być bardziej pozytywnym, radosnym, pogodnym człowiekiem. Bądź optymistą i dodawaj otuchy innym. Bądź pogodny i zrelaksowany. Emanuj taką energią, żeby przyciągać innych. Nie pozwól, aby twoje prywatne życie miało wpływ na kontakty z klientem. Zachowuj się tak, jakby nie było dla ciebie nic ważniejszego poza pytaniem, jak możesz pomóc klientowi w osiągnięciu jego celów lub rozwiązaniu jego problemów.
Ludzie są nieustannie bombardowani negatywnymi opiniami i nie jest im potrzebna kolejna osoba, która także ich krytykuje. Dlatego będąc uśmiechniętym, myśląc pozytywnie, łatwiej przyciągnąć klientów i wzbudzić ich sympatię.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Realizujemy szkolenie zamknięte w małych 10 osobowych grupach z obszarów: sprzedaży, managerskiego, rozwoju osobistego. Zobacz nasze szkolenia np.:
Akceptuj innych
Jedną z najbardziej zakorzenionych w podświadomości ludzkiej potrzeb jest akceptacja. Dowiódł tego Abraham Maslow umieszczając ją w piramidzie potrzeb każdego człowieka. Każdy człowiek chętnie przebywa z ludźmi, którzy go akceptują, takim jaki jest, nie oceniając i krytykując. Osoba która zyskała akceptację jest szczęśliwa i zadowolona z siebie. Jeśli pracownik kontaktujący się z klientem będzie umiał znaleźć możliwości, żeby ludziom z różnych powodów okazywać swoją aprobatę, będzie zawsze chętniej przez nich przyjmowany. Ważne jest jednak, żeby okazywana aprobata była prawdziwa, bowiem najczęściej udawana sympatia i akceptacja jest szybko demaskowana przez klienta i psuje bezpowrotnie dobre relacje.
Doceniaj klienta
Jeśli podziwiasz czyjąś osobowość, osiągnięcia, stan posiadania, to wzmacniasz jego poczucie własnej wartości i dostarczasz przyjemnego uczucia zadowolenia z siebie. Niekłamanym podziwem, uznaniem, szacunkiem i prawdziwą akceptacją możesz pozytywnie wpływać na ludzi. Będą żywić przyjazne uczucia do ciebie, jeśli dzięki tobie poczują się zadowoleni z siebie i ze swego życia.
Abraham Lincoln powiedział kiedyś: „Każdy lubi komplementy”. Zwracaj uwagę przy każdej okazji na czyjeś dokonania, na wszystko, co jest godne docenienia. Nigdy nie szczędź pochwał i wyrazów podziwu, pod warunkiem, że są one szczere i nie są powtarzane za często oraz są adekwatne do sytuacji.
Przyznawaj rację
Osoba obsługująca klienta nie powinna się jawnie wchodzić z nim w polemikę, nie zgadzać się z nim czy też kłócić.
Jeśli tylko jest to możliwe przyznawaj klientowi rację, zgadzaj się z nim. Klienci wolą pracować z ludźmi zgodnymi, nie tworzącymi zbędnych problemów. Jeżeli jednak zdarzy się sytuacja, w której klient nie ma racji postaraj się delikatnie udzielić mu wskazówek lub naprowadzić na właściwy trop. W sytuacjach różnicy zdań z klientem pomyśl o słowach pisarza i filantropa, dr Geralda Jampolskiego: „Chcesz mieć rację, czy być szczęśliwy?”.
W interesie budowania dobrych relacji lepiej czasami zrezygnować z krytycznych uwag i zlekceważyć czyjeś nieścisłości lub błędy, chyba, że są to nieprawdziwe zastrzeżenia wobec produktu lub firmy.
Koncentruj uwagę
Każdy klient chce czuć się ważny, w centrum uwagi. Dlatego jedną z podstawowych zasad obsługi klienta jest dbanie, by klient czuł, że to właśnie na nim i jego potrzebach koncentruje się uwaga osób obsługujących go. Narzędziem pomocnym w budowaniu przekonania klienta o tym, że jest w centrum uwagi jest uważne słuchanie. Jeśli skoncentrujesz się na kliencie, kiedy mówi i zapamiętasz jego wypowiedź, będziesz mógł się do niej odwoływać podczas prezentacji produktu, usługi. Takie działanie powoduje, że klient czuje się dowartościowany, godny szacunku i bardzo ważny. Im lepiej zostaną wytrenowane umiejętności nawiązywania dobrych stosunków z klientami w biznesie, tym lepsze wyniki będzie osiągać firma.
Obsługa klienta – nowoczesny i tradycyjny klient
Nowoczesny Klient kieruje się potrzebą oszczędności czasu i informacji. Stawia wiarygodność i profesjonalizm nad relację i atmosferę rozmowy.Podstawowe Techniki Sprzedaży
Niby wszyscy znają podstawowe techniki sprzedaży, ale rzadko je stosują. Nie rozpoznają potrzeb, argumenty nie przyjmują formy korzyści, nie potrafią obronić ceny danego produktu czy…Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes
















