Najważniejszy element asertywności 2/3

Zdania tłumaczące nieasertywne działanie
Wiele osób posiada tzw. irracjonalne przekonania na własny temat. To poglądy, które kiedyś usłyszeliśmy od naszych rodziców lub od innych znaczących osób w okresie dzieciństwa, aktualnie niekoniecznie mające cokolwiek wspólnego z rzeczywistością.

Gamma - Najważniejszy element asertywności 2/3

    Niestety, często nie zdajemy sobie sprawy z ich nieprawdziwości. Przekonania te mogą nam skutecznie utrudniać życie oraz asertywne zachowania.

    Nieasertywne działania mogą być tłumaczone poprzez:

    • przywoływanie negatywnych zdań na temat własnej osoby,
    • przywoływanie ograniczających asertywność norm (muszę, powinienem, nie wolno mi),
    • stawianie wygórowanych warunków, pod którymi dana osoba jest gotowa do asertywnego zachowania,
    • katastrofizowanie, czyli koncentrowanie się wyłącznie na negatywnych, zazwyczaj wyolbrzymionych, możliwych konsekwencjach naszego działania,
    • samokaranie po próbie asertywnego zachowania, co obniża prawdopodobieństwo, że w przyszłości znów zachowamy się w sposób asertywny.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak wyrażać swoje zdanie odważnie, spokojnie i bez lęku ? Jak komunikować swoje emocje  w sposób który nie narusza terytorium drugiej osoby? Jak zachować się w sytuacji konfliktowej? Zapraszamy do udziału w szkoleniach z asertywności i komunikacji interpersonalnej. Zobacz również szkolenia z rozwoju osobistego.

    Oto niektóre z antyasertywnych zdań:

    • Nie jestem aż tyle wart, żeby się ze mną liczyć
    • Jestem egoistą
    • Jestem zbyt drobiazgowy
    • Jestem naiwna
    • Jestem dziecinna i śmieszna
    • Jestem nieatrakcyjna
    • Jestem mało komunikatywna
    • Jestem głupi
    • Jestem nieśmiały
    • Jestem zbyt nerwowy, aby poradzić sobie z tą sytuacją
    • Jestem za słaby
    • Jestem w złej formie
    • Brzydko dziś wyglądam
    • Nie potrafię wzbudzić zainteresowania, jestem nudny
    • Nie mam nic ciekawego do powiedzenia
    • Nie mam siły przebicia
    • Nie umiem bronić swoich praw
    • Jestem za mało pewny siebie
    • Nic nie potrafię zrobić naprawdę dobrze
    • Nic nie potrafię zrobić do końca
    • Nie potrafię spełnić ich oczekiwań
    • Ktoś inny potrafi powiedzieć to ładniej, mądrzej niż ja
    • Jestem gorsza od innych
    • Przeszkadzam innym, jestem niepotrzebna
    • Niewiele znaczę
    • Zdanie innych jest ważniejsze od mojego
    • Moja praca jest mało warta
    • Nie stać mnie na zachowanie asertywne

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    W trakcie szkolenia czy spotkania online wykorzystywane są przez nas narzędzia dzięki, które sprawiają że spotkanie staje się naprawdę interaktywne. Zobacz co oferujemy: Zapoznaj się z listą szkolenia sprzedażowe

    Normy i powinności ograniczające prawo do asertywnego zachowania:

    • Nie powinnam mieć wymagań
    • Nie powinnam się wymądrzać
    • Nie wypada mi walczyć o swoje interesy
    • Nie powinnam się rządzić
    • Powinienem przebaczać
    • Nie powinnam mówić o pieniądzach
    • Za dużo sobie pozwalam
    • Nie powinienem otwarcie sprzeciwiać się osobom starszym ode mnie
    • Nie wolno narzucać się innym
    • Nie wolno denerwować innych osób
    • Nie powinienem używać takich wyrażeń, jak: „Nie”, „Nie chcę”, „Chcę”, „Nie życzę sobie”, „Żądam”, „Wymagam” itd.
    • Nie powinnam odmawiać, gdy ktoś mnie o coś prosi
    • Nie należy się prosić
    • Muszę zawsze zachować twarz

    Wygórowane warunki asertywności:

    • Nie mogę być asertywny wobec tej osoby
    • Nie mogę być asertywna w obecności innych
    • Nie mogę być asertywna, gdy jestem zdenerwowana (wściekła, napięta, zaniepokojona itd.)
    • Zachowam się asertywnie, gdy będę w lepszej formie
    • Wypowiem się w tej sprawie, ale tylko wtedy, gdy nikt inny tego nie zrobi
    • Powiem,  co myślę, jeśli ktoś mnie o to wprost spyta
    • Powiem mu o mojej wściekłości, gdy będę całkowicie spokojny
    • Zachowam się asertywnie, gdy będę potrafił zrobić to elegancko i błyskotliwie
    • Zrobię to wtedy, gdy sytuacja będzie już całkowicie nie do wytrzymania
    • Jest tu za duży hałas, aby powiedzieć swoje zdanie
    • Powiem, gdy wypowiedzą się ważniejsi ode mnie
    • Zaprotestowałbym, gdyby chodziło o coś naprawdę ważnego
    • Powiedziałbym, gdyby to było dla mnie mniej ważne
    • Zareaguję, jeśli to się powtórzy
    • Powiem, co myślę, gdy będę miał dowody nie do obalenia, że mam rację
    • Powiem, gdy będę miała pewność, że ona chce mnie słuchać

    Katastrofizowanie:

    • Nie powiedzie mi się
    • I tak jej nie przekonam
    • Moje zdanie nikogo nie zainteresuje
    • Cokolwiek bym nie zrobił i tak niczego to nie zmieni
    • Pewnie zrezygnuję w trakcie
    • Nie będę potrafił się obronić
    • Oni mają przewagę i przegram
    • On mnie zniszczy
    • Zostanę zaatakowany
    • Będą mnie obgadywać
    • Mogę być bojkotowany
    • Zostanę czarną owcą w tym środowisku
    • Będą patrzeć na mnie z litością
    • Będą mnie lekceważyć
    • Będą mną pogardzać
    • Będą śmiać się na boku
    • Będę skompromitowana
    • To będzie okropne, gdy okaże się, że nie wiem czegoś, co powinienem wiedzieć
    • To będzie okropne, gdy dojdą do wniosku, że jestem inna niż oni
    • To będzie straszne, jeśli wypadnę na moralistkę
    • Jak zacznę mówić, odkryją wszystko, co chciałabym ukryć
    • To będzie straszne, jeśli pomyślą, że jestem materialistą
    • Stracę wygodną pozycję
    • On sobie o mnie źle pomyśli
    • Ona się obrazi i pójdzie sobie
    • Próbując zachować się asertywnie, skrzywdzę kogoś
    • Jest już za późno na asertywność

    Samokaranie po nieudanej próbie asertywnego zachowania:

    • Zawsze muszę coś spieprzyć
    • Jestem beznadziejna, powtarzam stare błędy
    • Znowu dałem komuś wejść sobie na głowę
    • Jestem tchórzem
    • Wycofałem się w połowie, nigdy nie potrafię nic zrobić do końca
    • Jak nie potrafisz, nie pchaj się na afisz
    • Nie jestem wcale taka wspaniała, jak sobie to wyobrażałam
    • Jak mogłam się tak zachować, wstyd mi za siebie
    • Jestem do niczego, bo nawet nie potrafię się obronić
    Gamma. Zobacz nasze szkolenia menadżerskie, interpersonalne i szkolenia sprzedażowe np: szkolenie techniki sprzedaży, szkolenie telemarketing, szkolenie przywództwo i inne. Zaufaj firmie szkoleniowej roku.

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025