Wprowadzenie do automotywacji

Motywacja to proces, który wywołuje, ukierunkowuje i podtrzymuje określone zachowania ludzi w realizacji określnych celów.
Excellent Manager - sztuka delegowania i motywowania zespołu
2019-03-28
28 marzec 2019 -
2019-03-29
29 marzec 2019
warszawa
warszawa
Delegowanie pracy się sprawdza, nadzorowanie osoby delegującej pracę, sprawdza się jeszcze bardziej
Metodologia Design Thinking dla HR
2019-04- 1
1 kwiecień 2019 -
2019-04- 2
2 kwiecień 2019
Warszawa
Warszawa
Alternatywą dla dobrego projektu jest zawsze zły projekt. Nie ma czegoś takiego jak brak projektu

Teorie psychologiczne definiują motywację, jako popędy i dążenia natury biologicznej, społecznej i psychologicznej, które popychają nas do działania. Rozpoznanie własnych celów jest podstawowym punktem wyjścia w procesie motywacji.

W psychologii pracy motywacja to zestaw czynników, które sprawiają, że pracownicy wykonują swoje obowiązki służbowe chętnie.


KOŁO MOTYWACJI
Praktycznym narzędziem procesu motywacyjnego jest tzw. Koło motywacji. Składa się z 5 elementów przedstawionych poniżej:

Wizja

Pierwszym aktem w kole wygranej jest wykreowanie pociągającej i trafnej wizji celu, oraz najważniejszych etapów podróży.
Tworząc wizję:

  • Posługuj się wyobraźnią – masz przecież stworzyć obraz.
  • Wykorzystaj wszystkie zmysły (+ poczucie humoru, obowiązku, zmysłu równowagi itp.).
  • Sprawdzaj, czy wizja jest osiągalna. Najprostszym sposobem jest zastosowanie jej lub jej części do opracowania bardzo prostego planu działania, który będzie łącznikiem między wizją, a resztą koła. Bez zbędnych szczegółów – kilka najważniejszych kroków.

Motywując kogoś innego lub innych, powinno się:

  • Ożywić wizję w jakikolwiek sposób, nie tylko posługując się słowami. Gdy celem jest opanowanie konkretnej umiejętności, najskuteczniejsza jest demonstracja, gdyż ukazuje, że osiągnięcie celu jest możliwe.
  • Zaangażować innych do wzbogacania wizji. Wizja, która powstała z udziałem innych, będzie o wiele bogatsza i ciekawsza, a uczestnictwo w jej tworzeniu przybliża ją twórcom.
  • Przedstawić wstępny projekt przekonująco, pokazując ludziom, że potrafią być wspaniali. Zbuduje to w nich wiarę we własne siły.
  • Raz na jakiś czas wracać do początkowej wizji.

Bodziec

Bodziec jest czynnikiem motywującym do działania, silniejszy od wizji udanego rozwiązania problemu. Należy znaleźć podstawy do samoprzekonywania się do działania i pokonać bierność i chęć odłożenia sprawy na później.
Poszukując bodźca, czasami wystarczy stworzyć pierwszy, jednostronicowy plan działań, umożliwiający wystartowanie.

Źródłami bodźców mogą być:

  • Pieniądze
  • Władza
  • Seks
  • Zazdrość
  • Duma
  • Obowiązek
  • Sukces
  • Nadzieja
  • Inne czynniki: szacunek, rywalizacja rodzeństwa, altruizm, patriotyzm, wiara, itd.


Efekty i przeszkody
Kolejny etap pojawia się w momencie, kiedy możemy dostrzec pierwsze skutki naszych działań. Jest to pierwsza analiza podjętych działań oraz pokonywanie przeszkód.

 

  • Wracanie do swojej wizji – warto co jakiś czas zadać sobie pytanie: Jaki wpływ ma dany efekt lub zdarzenie na ostateczny i pożądany rezultat?
  • Posiadanie planu oraz planu awaryjnego – podczas tworzenia planu z pewnością stworzony został obraz drogi dojścia do pożądanego celu. Czynnikiem silnie motywującym jest umiejętność dostrzegania, jak konkretny efekt ma się do całości planu.
  • Modyfikowanie planów, aby były jak klocki, a nie jak kostka Rubika. Unikanie sztywnych i skomplikowanych planów pozwala na elastyczność i gwarantuje szybsze posuwanie się do przodu. Dokładnie znając elementy składowe, można zdecydować się, które z nich będzie najrozsądniej zrealizować w danej chwili.
  • Wykorzystywanie szans, czyli kształtowanie umiejętności korzystania ze zbiegów okoliczności. Uwzględnienie przypadkowych zdarzeń w planie jest niemożliwe, jednak warto jest być przygotowanym na ich zaistnienie i włączenie w posiadane plany.
  • Umiejętność podzielenia większego planu na „mniejsze kroki” – japońska filozofia Kaizen.

Reakcja na informacje zwrotne

Informacje zwrotne są podstawą uczenia się, rozwoju i motywacji. Dzięki nim można nie zbaczać z obranego kursu. Często się ich unika, bądź świadomie ignoruje, warto jednak skupić się na ich interpretacji.

  • Warto polubić doświadczenia słodko-gorzkie. Praktycznie nie istnieją sukcesy stuprocentowe. Warto, jednocześnie ciesząc się z osiąganych sukcesów, wyciągać wnioski z mniej udanych dokonań. Aby łatwiej było to uczynić, starajmy się oddzielić nasze działania (które możemy zmienić), od naszej opinii o nas samych (gdzie sami dla siebie jesteśmy niezmienni).
  • Modyfikujmy dialogi wewnętrzne – wykorzystujmy techniki asertywności do modyfikowania dialogów wewnętrznych. Unikajmy „głosu dziecka i rodzica” na rzecz „głosu dorosłego”. Unikajmy poniższych pułapek.
Pułapka Omówienie Przykład
Uogólnienia Wmawianie sobie, że ma się jakąś mocno zakorzenioną wadę Nigdy niczego nie mogę zapamiętać
Rozmijanie się z rzeczywistością Wyciąganie wniosków, które nie mają poparcia w faktach Skoro szef nie pochwalił mojego raportu, na pewno o czymś zapomniałem
Transpozycja Przenoszenie negatywnych emocji z jednej dziedziny życia na inną Mam trudności z pisaniem, zatem na pewno nie mam szans jako mówca

 

  • Nie warto szczędzić sobie pochwal – nic tak dobrze nie podbudowuje wiary w siebie, jak pochwały i pozytywne emocje, szczególnie szczerze wyrażone przez samego siebie.
Gamma - firma szkoleniowa 2016 roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami sprzedażowymi i szkoleniami z rozwoju osobistego jak: szkolenia z negocjacji, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z obsługi klienta. Sprawdź te szkolenia!
Efektywność i ewaluacja działań rozwojowych
2019-04-15
15 kwiecień 2019
2019-04-15
Warszawa
Warszawa
Jeśli powiesz: „popełniłem błąd, ale jestem inteligentną osobą”, możesz czuć się dobrze i nauczyć się czegoś nowego ze swojego błędu
Szkolenia zamknięte: Menedżerskie
Zamiast popychać ludzi, lepiej ich pociągać

Wierzymy, że jest wiele dróg prowadzących do podniesienia efektywności menedżerów, a więc i organizacji. Metodyki, narzędzia, formaty szkoleniowe, proces rozwojowy  dobieramy kultury organizacyjnej. Zapraszamy - szkolenia menedżerskie.

Skorzystaj z dofinansowania do szkoleń z BUR
od 50 do 80% dofinansowania do szkolenia z Europejskiego Funduszu Społecznego na wszystkie szkolenia Gamma.

1

Wybierz interesujące Cię szkolenia z menu strony i listy naszych szkoleń

2

Skontaktuj się z nami przez formularz na stronie wybranego szkolenia albo telefonicznie.

3

Dowiesz się od nas jak dostać dofinansowanie.

4

Rozwijaj swoje umiejętności z drugą firmą szkoleniową 2017 roku.
Dofinansowanie nie dotyczy firm mających siedzibę w województwie mazowieckim i pomorskim oraz firm z zatrudnieniem powyżej 250 osób.
Więcej informacji o dofinansowaniu z BUR
Zobacz szkolenia powiązane z tym tematem:
SZKOLENIE NA ZAMÓWIENIE/SZKOLENIE ZAMKNIĘTE
SZKOLENIE NA ZAMÓWIENIE/SZKOLENIE ZAMKNIĘTE
SZKOLENIE NA ZAMÓWIENIE/SZKOLENIE ZAMKNIĘTE

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Przejdź do działu strefy wiedzy

WikiGamma
Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy
Gamma Q&A
Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR
Artykuły eksperckie
Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi
Wideo
WikiGamma w formacie video
Recenzje
Recenzje książek
Artykuły, Artykuły cd.
Standardowe informacje z obszaru szkoleń

Najbardziej poczytne materiały WikiGamma:

Szanowni Państwo! Od momentu powstania, metodyki zwinne zyskują coraz większą popularność w różnych dziedzinach biznesu, wspierając organizacje z niemal wszystkich branży w sprawnym zarządzaniu projektami oraz codziennymi działaniami w takich obszarach, jak: informatyka, strategia, komunikacja, sprzedaż, marketing oraz HR. Metodyki Agile umożliwiają efektywne i szybkie budowanie wartościowych rozwiązań wysokiej jakości, wspierają usprawnianie procesów i rozwój kompetencji w zespołach wytwórczych dzięki koncentracji takich koncepcji, jak: inspekcja, adaptacja, ciągłe doskonalenie czy samoorganizacja, bez których żadna firma chcąca działać w dynamicznym środowisku nie jest w stanie budować przewagi rynkowej.
Główną przyczyną, dla której firmy i organizacje decydują się podnieść kompetencje swoich pracowników w obszarze zarządzania projektami jest dynamika otaczającego nas świata. Kapryśna ekonomia, skracające się cykle produkcyjne, zmiany technologiczne, polityczne, prawne, demograficzne i kulturowe kształtują coraz wyższe oczekiwania klientów.
Grywalizacja lub gamifikacja to w Polsce stosunkowo młoda forma motywowania określonych grup m.in. takich jak zespół sprzedażowy, dział IT lub HR czy studenci i uczestnicy szkoleń, działających we wspólnym celu. Aby odczarować nieco ten temat dobrze jest przyjrzeć się mu od podstaw.
Rynek pracy staje się rynkiem pracownika, rotacja pracowników stale rośnie. Stare metody zarządzania tracą na efektywności i współcześni menadżerowie stają przed koniecznością wypracowania nowych modeli, dostosowanych do nowej rzeczywistości. Te wyzwania to coś, do czego warto się przyzwyczaić, bo millenialsi niedługo będą dominującą grupą pokoleniową na rynku pracy.
Sukces firmy zależy od ludzi w niej pracujących, a kluczowi pracownicy mają kluczowe znaczenie dla tego sukcesu, zwłaszcza w perspektywie długoterminowej.
Szanowni Państwo! Model mocnych stron Gallupa jest dzisiaj tak aktualny jak nigdy wcześniej. Zmiany pokoleniowe, motywacja 3.0 , tzw. rynek pracownika oraz poszukiwanie rozwiązań HR-owych, które jednocześnie podnoszą efektywność organizacji i satysfakcję pracowników z wykonywanej pracy – wszystkie te zjawiska stanowią ogromne wyzwania dla działów HR w Polsce i na świecie. Praca na talentach i mocnych stronach wg metodologii Gallupa na pewno pomaga zamienić wyzwania w rezultaty. Życzymy owocnej lektury! Zespół Gamma

Kolejne artykuły

Model komfort – ryzyko – panika dotyczy przede wszystkim zmian na poziomie osobistym. Strefa komfortu to bezpieczny psychologicznie obszar naszej swobody. Są to działania, w których czujemy się komfortowo i pewnie.
Pielęgnowanie posiadanych źródeł władzy Każda osoba dysponuje jakimś źródłem władzy, chociaż mało kto zdaje sobie z tego sprawę. Ludzie często przyjmują określoną postawę wobec władzy.
Często zdarza się tak, że w pracy mamy kontakt z klientem, który nie jest zadowolony, ma jakieś „ale”. Wie wszystko i jest negatywnie do nas i naszego produktu nastawiony. Dodatkowo jest nieprzyjemny, arogancki i roszczeniowy. Za pomocą techniki MUS, uda ci się zneutralizować atmosferę oraz zmienić nastawienie klienta.
Przykłady odpowiedzi i zachowań w przypadku zastrzeżeń: osobisty atak na handlowca lub firmę, zastrzeżenia niewypowiedziane, jestem zadowolony z dotychczasowej współpracy. Unikaj i podejmuj następujące działania:
Przykłady odpowiedzi i zachowań w przypadku zastrzeżeń: nie mam czasu, cena, konkurencja. Unikaj i podejmuj następujące działania:
Obecny artykuł
Wprowadzenie do automotywacji

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Porozmawiajmy o Twoich potrzebach:
tel: 22/266 08 48, tel. kom.: 505 273 550,
biuro@projektgamma.pl
Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
 ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa. Wszelkie prawa zastrzeżone.