Z serii OK – telefoniczna Obsługa Klienta

Telefon jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej używanych form w kontaktach zawodowych. Umiejętne przeprowadzanie rozmów telefonicznych jest  bardzo ważną umiejętnością każdego, kto kontaktuje się z Klientami zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi.

Gamma - Z serii OK - telefoniczna Obsługa Klienta

Obsługa telefoniczna klienta

Przy odbieraniu rozmów telefonicznych warto pamiętać, że Klienci oceniają jakość obsługi prawie wyłącznie na podstawie tonu głosu.

Fazy rozmowy telefonicznej (obsługa telefoniczna klienta) z uwzględnieniem ważnych elementów i wskazówek:

I Faza: Przed rozmową – przygotowanie

  • Przygotuj się dobrze do rozmowy, którą masz odbyć. Pamiętaj, że masz do dyspozycji tylko swój głos – ani gestykulacja, ani kontakt wzrokowy nie wchodzą w grę. Również czas, który masz do dyspozycji, jest z reguły bardziej ograniczony niż w trakcie rozmowy twarzą
    w twarz.
  • W przypadku trudnego tematu wybierz jak najlepszą porę na telefon – zarówno czas krótko po rozpoczęciu pracy, jak również krótko przed jej końcem, nie jest najlepszy do prowadzenia rozmów i podejmowania decyzji. Na podstawie własnej praktyki spróbuj wybierać najbardziej dogodne terminy telefonowania.
  • Uśmiechnij się, zanim złapiesz za słuchawkę – tylko pogodny człowiek może w końcowym efekcie odnieść duże sukcesy w kontaktach.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia sprzedażowe online:

II Faza: Właściwa rozmowa

  • Przedstaw siebie i sprawę w której dzwonisz. Wstęp musi być dobry. Ponieważ jak wystartujesz, taką zajmiesz pozycję w biegu.
  • Daj rozmówcy szansę na odpowiedź – po pięciu – siedmiu zdaniach rozmówca staje się niespokojny, jeżeli nie może wziąć udziału w rozmowie. Daj szansę również jego argumentom.
  • Przyjmuj postawę nastawioną na Klienta wewnętrznego i jego potrzeby musi czuć, że znajduje się cały czas na pierwszym planie Twoich działań.
  • Mów trochę wolniej niż podczas rozmowy twarzą w twarz przyjmuje się, że optymalne jest średnie tempo mówienia z wyraźnymi przerwami w trakcie wypowiedzi oraz akcentowaniem ważnych treści. Bardzo szybka mowa bywa odbierana jako brak zainteresowania („…chce się mnie szybko pozbyć”) czy też niepewność.
  • Mów nieco niższym głosem niższy głos dodaje więcej wiarygodności i budzi większe zaufanie. Mów krótkimi zdaniami, wtedy łatwiej jest utrzymać prawidłowy oddech
    i zapanować nad głosem.
  • Zadawaj pytania jednak w przeciwieństwie do rozmowy twarzą w twarz podczas rozmowy telefonicznej wykorzystuj także formę pytań zamkniętych. Pozwoli Ci to łatwiej uzyskać potwierdzenia i szybkie decyzje, co ułatwia tworzenie klimatu porozumienia.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź nasze szkolenia online:

Oferujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online jak i rozbudowane formaty. Korzystamy z najpopularniejszych technologii transmisji video. Sprawdź. Na pewno coś wybierzesz dla swojej firmy.

III Faza: Zakończenie rozmowy

  • Przechodź do finału, jeśli sytuacja dojrzeje zorientuj się poprzez zadawanie pytań, jak możesz sfinalizować daną sprawę.
  • Jeżeli zostało coś jeszcze do wyjaśnienia, umów ściśle określony termin rozmowy telefonicznej.
  • Podziękuj za rozmowę. To jest ważny wstęp do następnej rozmowy.

IV Faza: Podsumowanie rozmowy

  • Natychmiast zanotuj elementy kluczowe z rozmowy, szczególnie jeżeli zawierały one sporo szczegółów,  jak odłożysz to na później, to nie wszystkie ustalenia mogą zostać zrealizowane. Pamiętaj – pamięć często zawodzi.

 

Interesują Cię szkolenia związane z telefoniczną obsługą klienta i sprzedażą? Zapoznaj się z naszym działem: szkolenia otwarte. Jesteś z Warszawy i chcesz znaleźć szkolenie blisko twojej pracy? Zapraszamy do działu: Szkolenia dla firm Warszawa.

 

Jak mówić przez telefon? – podsumowanie:

  • postaraj się, aby głos był ożywiony,
  • mów wyraźnie, spokojnie i stosunkowo głośno, staraj się, aby twój głos nie brzmiał krzykliwie ani piskliwie,
  • usiądź wygodnie, aby głos nie był zduszony,
  • przez telefon słychać, czy się uśmiechasz – głos ma cieplejsze brzmienie,
  • od czasu do czasu dawaj do zrozumienia rozmówcy, że jesteś i cały czas go słuchasz – możesz używać w tym celu zwrotów: „rozumiem”, „uhm”, „tak”, „aha”,
  • nie przybieraj znudzonej pozycji ciała – Twoja pozycja ciała ma wpływ na brzmienie Twojego głosu,
  • nie komentuj prowadzonej rozmowy ani zachowania rozmówcy, dopóki zupełnie nie odłożysz słuchawki.

 

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Zobacz nasze najciekawsze szkolenia dla sprzedawców:

Najczęściej popełniane błędy podczas rozmów telefonicznych z Klientem:

  • złe przygotowanie pracownika do rozmowy,
  • prowadzenie monologów – monopolizowanie rozmowy,
  • niesłuchanie Klienta,
  • używanie sformułowań negatywnych, np. „Tu źle mnie pan zrozumiał…”; „Powtórzę to jeszcze raz…” – są to sformułowania, które pośrednio stanowią negatywną ocenę Klientowi wewnętrznemu, zapędzają go do narożnika; dlatego formułuj swoje wypowiedzi pozytywnie np. „Tu wyraziłem się niejasno…”; „Ważne jest dla mnie”…,
  • brak uzasadnienia swoich pytań – co powoduje, że Klient nie wie, dlaczego ma udzielać nam odpowiedzi na dane pytanie; taka sytuacja budzi opór u rozmówcy przed podawaniem nam kolejnych informacji, bardziej wyczerpującymi odpowiedziami – dlatego warto przed zadaniem pytania użyć uzasadnienia,
  • nieprawidłowe wymawianie nazwiska rozmówcy, mylenie osób,
  • wykorzystywanie w rozmowie różnorodnych frazesów tj. „autentycznie dobre”, „uczciwie mówiąc”, „rozumie się samo przez się”, „rzecz jasna” – najpóźniej przy trzecim powtórzeniu wypadają negatywnie – Klient zaczyna na nie zwracać uwagę, pojawiają się u niego wątpliwości co do naszej kompetencji, jakości wykonywanej pracy itp.,
  • nieprzywiązywanie uwagi do sposobu wyrażania się – używanie żargonu zawodowego, regionalizmów, popełnianie błędów gramatycznych w wypowiedzi.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

strefy wiedzy

WikiGamma

WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A

Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video

Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek

Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły

Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
Voucher rozwojowy 2025