Zarządzanie konfliktem w zespole

Konflikt jest nieodłączną częścią życia. Tyczy się to również środowiska, w którym ludzie pracują. Zarządzając grupą osób nie zawsze możemy zagwarantować, że będą oni żyć ze sobą w zgodzie. Może to nie tylko negatywnie wpływać na atmosferę w miejscu pracy, ale również prowadzić do gwałtownych konfliktów.

9 stycznia 2019
zdjęcie - Zarządzanie konfliktem w zespole

Zarządzanie konfliktem w zespole

Konflikt jest nieodłączną częścią życia. Tyczy się to również środowiska, w którym ludzie pracują. Zarządzając grupą osób nie zawsze możemy zagwarantować, że będą oni żyć ze sobą w zgodzie. Może to nie tylko negatywnie wpływać na atmosferę w miejscu pracy, ale również prowadzić do gwałtownych konfliktów.

Ludzie mają różne priorytety, potrzeby oraz plany, często sprzeczne ze sobą. Konflikty i sprzeczki pojawiać się mogą na wielu szczeblach, dotyczyć najróżniejszych -mniej lub bardziej istotnych zagadnień, a także przybierać różne formy, począwszy od cichej dezaprobaty aż po zachowania jawnie agresywne.

Niezwykle ważne jest, aby konflikt uczynić czymś pożytecznym - czynnikiem aktywizującym, integrującym ze sobą ludzi, stwarzających możliwość zdobycia nowych kompetencji personalnych.

Może to być tolerancja, dochodzenie do kompromisów, umiejętność argumentowania swoich racji, obrona własnych poglądów i stanowisk, przeforsowanie swoich rozwiązań w sposób zgodny z obowiązującymi zasadami moralnymi i tym podobne. To, czy tak się stanie, czy też konflikt będzie mieć wyłącznie destruktywny wpływ na zarządzaną organizację albo grupę osób zależy przede wszystkim od ich lidera.

Złe zarządzanie sytuacjami konfliktowymi skończyć się może powstaniem zaburzonych postaw, narastającego napięcia oraz mniej lub bardziej otwartych sprzeczek. Dobrze pokierowane mogą mieć pozytywny wpływ zarówno na poszczególne jednostki, jak i całą organizacje. Niektóre osoby dar rozwiązywania konfliktów mają we krwi i przychodzi im on naturalnie. Pozostali mogą nabyć tę umiejętność w ramach specjalnych szkoleń.

Grupą docelową szkoleń z zarządzania konfliktem są osoby, które w codziennej pracy zarządzają grupą osób bądź narażeni są na sytuacje, w której dochodzi do konfliktu dwóch stron - jak na przykład handel albo negocjacje. Mogą wziąć w nim również udział osoby, które pragną rozwinąć swoje umiejętności z zakresu komunikacji oraz inteligencji emocjonalnej.

Szkolenia uczą zwykle wielu przydatnych rzeczy, między innymi tego, jak dostrzec konflikt w jego wczesnej fazie, w jaki sposób jasno zakomunikować sytuację konfliktową oraz jak dotrzeć do jej rzeczywistych przyczyn.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Czy optymizmu można się nauczyć? Jak diagnozować swoje emocje i uczucia? Jak zdystansować się od emocji innych ludzi? Jak nieinwazyjnie wyrażać swoje emocje? To niektóre z zagadnień omawianych na szkoleniu na temat inteligencji emocjonalnej.

Mogą Cię również zainteresować: komunikacja interpersonalna warsztaty, zarządzanie stresem w organizacji.

Inne informacje, które nabywa się w trakcie szkoleń z tego zakresu to sposoby, w jakie ludzie reagują na konflikty i jak można tę wiedzę wykorzystać z pozytywnym dla firmy skutkiem, wiedza o tym, co wpływa na eskalację konfliktów oraz metody, jak im zapobiegać.

Dodatkowo zdobyć można wiedzę z zakresu efektywnego kierowania konfliktem, zarządzania emocjami oraz rozwiązywania sporów w taki sposób, aby wpływały one w pozytywny sposób na współpracę w grupie.

Dzięki takim szkoleniom ma się też możliwość poznania samego siebie oraz własnych reakcji na sprzeczne z własnymi poglądy. W efekcie osoba kończąca szkolenie powinna być w pełni przygotowana do profesjonalnego rozwiązania każdego konfliktu, a także zarządzaniem nim w sposób, jaki sobie wcześniej założy.

Szczegółowy program szkoleń zawiera zwykle poznanie głównych przyczyn oraz negatywnych i pozytywnych skutków konfliktów, sposoby komunikacji w zespole czy organizacji w trakcie sytuacji konfliktowych, poznanie i eliminowanie różnego rodzaju barier komunikacyjnych, sposoby efektywnego porozumiewania się z osobami o odmiennych poglądach i różnych typach osobowości, ćwiczenia rozwijające umiejętności kierowania konfliktem, mediacje i tym podobne.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Przeszkoliliśmy ponad 50 tys. osób na stanowiskach menedżerskich. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.


Zapoznaj się z naszymi szkoleniami menadżerskimi.



Konflikt niekoniecznie jest czymś złym. Dzięki niemu zdobyć można wiedzę o ty, że w konkretnej grupie osób dzieje się źle, a tym samym wpłynąć na pozytywne rozwiązanie tego stanu rzeczy.

Nierozwiązane niezgodności, nawet na pozór zapomniane, mogą powoli, ale skutecznie niszczyć relacje międzyludzkie i mieć negatywny wpływ zarówno na efektywność ich pracy, jak i dobre samopoczucie.

Właściwe pokierowanie sytuacjami spornymi może natomiast oczyścić sytuację, pogodzić ze sobą zwaśnione strony a przynajmniej pozwolić im dojść do kompromisu, skonfrontować ze sobą ich sprzeczne racje, a tym samym dojść do jak najbardziej optymalnych rozwiązań - nie tylko na szczeblu grupowym, ale też dotyczących całej organizacji i jej wyników.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.