Zarządzanie konfliktem w zespole
Konflikt jest nieodłączną częścią życia. Tyczy się to również środowiska, w którym ludzie pracują. Zarządzając grupą osób nie zawsze możemy zagwarantować, że będą oni żyć ze sobą w zgodzie. Może to nie tylko negatywnie wpływać na atmosferę w miejscu pracy, ale również prowadzić do gwałtownych konfliktów.
Ludzie mają różne priorytety, potrzeby oraz plany, często sprzeczne ze sobą. Konflikty i sprzeczki pojawiać się mogą na wielu szczeblach, dotyczyć najróżniejszych -mniej lub bardziej istotnych zagadnień, a także przybierać różne formy, począwszy od cichej dezaprobaty aż po zachowania jawnie agresywne.
Niezwykle ważne jest, aby konflikt uczynić czymś pożytecznym - czynnikiem aktywizującym, integrującym ze sobą ludzi, stwarzających możliwość zdobycia nowych kompetencji personalnych.
Może to być tolerancja, dochodzenie do kompromisów, umiejętność argumentowania swoich racji, obrona własnych poglądów i stanowisk, przeforsowanie swoich rozwiązań w sposób zgodny z obowiązującymi zasadami moralnymi i tym podobne. To, czy tak się stanie, czy też konflikt będzie mieć wyłącznie destruktywny wpływ na zarządzaną organizację albo grupę osób zależy przede wszystkim od ich lidera.
Złe zarządzanie sytuacjami konfliktowymi skończyć się może powstaniem zaburzonych postaw, narastającego napięcia oraz mniej lub bardziej otwartych sprzeczek. Dobrze pokierowane mogą mieć pozytywny wpływ zarówno na poszczególne jednostki, jak i całą organizacje. Niektóre osoby dar rozwiązywania konfliktów mają we krwi i przychodzi im on naturalnie. Pozostali mogą nabyć tę umiejętność w ramach specjalnych szkoleń.
Grupą docelową szkoleń z zarządzania konfliktem są osoby, które w codziennej pracy zarządzają grupą osób bądź narażeni są na sytuacje, w której dochodzi do konfliktu dwóch stron - jak na przykład handel albo negocjacje. Mogą wziąć w nim również udział osoby, które pragną rozwinąć swoje umiejętności z zakresu komunikacji oraz inteligencji emocjonalnej.
Szkolenia uczą zwykle wielu przydatnych rzeczy, między innymi tego, jak dostrzec konflikt w jego wczesnej fazie, w jaki sposób jasno zakomunikować sytuację konfliktową oraz jak dotrzeć do jej rzeczywistych przyczyn.
Inne informacje, które nabywa się w trakcie szkoleń z tego zakresu to sposoby, w jakie ludzie reagują na konflikty i jak można tę wiedzę wykorzystać z pozytywnym dla firmy skutkiem, wiedza o tym, co wpływa na eskalację konfliktów oraz metody, jak im zapobiegać.
Dodatkowo zdobyć można wiedzę z zakresu efektywnego kierowania konfliktem, zarządzania emocjami oraz rozwiązywania sporów w taki sposób, aby wpływały one w pozytywny sposób na współpracę w grupie.
Dzięki takim szkoleniom ma się też możliwość poznania samego siebie oraz własnych reakcji na sprzeczne z własnymi poglądy. W efekcie osoba kończąca szkolenie powinna być w pełni przygotowana do profesjonalnego rozwiązania każdego konfliktu, a także zarządzaniem nim w sposób, jaki sobie wcześniej założy.
Szczegółowy program szkoleń zawiera zwykle poznanie głównych przyczyn oraz negatywnych i pozytywnych skutków konfliktów, sposoby komunikacji w zespole czy organizacji w trakcie sytuacji konfliktowych, poznanie i eliminowanie różnego rodzaju barier komunikacyjnych, sposoby efektywnego porozumiewania się z osobami o odmiennych poglądach i różnych typach osobowości, ćwiczenia rozwijające umiejętności kierowania konfliktem, mediacje i tym podobne.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przeszkoliliśmy ponad 50 tys. osób na stanowiskach menedżerskich. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zapoznaj się z naszymi szkoleniami menadżerskimi.
Konflikt niekoniecznie jest czymś złym. Dzięki niemu zdobyć można wiedzę o ty, że w konkretnej grupie osób dzieje się źle, a tym samym wpłynąć na pozytywne rozwiązanie tego stanu rzeczy.
Nierozwiązane niezgodności, nawet na pozór zapomniane, mogą powoli, ale skutecznie niszczyć relacje międzyludzkie i mieć negatywny wpływ zarówno na efektywność ich pracy, jak i dobre samopoczucie.
Właściwe pokierowanie sytuacjami spornymi może natomiast oczyścić sytuację, pogodzić ze sobą zwaśnione strony a przynajmniej pozwolić im dojść do kompromisu, skonfrontować ze sobą ich sprzeczne racje, a tym samym dojść do jak najbardziej optymalnych rozwiązań - nie tylko na szczeblu grupowym, ale też dotyczących całej organizacji i jej wyników.