Najlepsi handlowce z różnych dziedzin wykorzystują techniki sprzedażowe, które są połączeniem psychologicznej manipulacji i umiejętności negocjacyjnych. To dzięki nim możemy znacząco polepszać swoje wyniki w pracy, działać skuteczniej i efektywniej oraz stawać się wartościowymi, zdolnymi pracownikami. Jakie są techniki sprzedaży? Przedstawiamy cztery proste, popularne techniki, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez każdego handlowca.
1. Technika kanapki. Ta niezwykle prosta technika polega na przedstawieniu klientowi produktu w trzech etapach: korzyść - cena - korzyść. Dzięki "ulokowaniu" ceny między dwoma zaletami produktu, wydaje się ona stosunkowo niska w porównaniu do zalet, jakie niesie za sobą kupno danego towaru lub usługi.
2. Technika pozornego wyboru. To metoda, dzięki której dajemy klientowi pozorny wybór, poprzez odpowiednią manipulację słowną. Pozorny wybór polega na tym, że na sam koniec rozmowy (po prezentacji produktu) pytamy klienta o wybór jednej z dwóch opcji - dzięki temu klient nie zastanawia się czy w ogóle skorzystać z oferty, za to myśli nad możliwym wyborem jednego z produktów.
3. Zły i dobry policjant. To technika, w której wywołujemy najpierw negatywne emocje u klienta, by następnie przekazać "dobrą nowinę". Polega to na przykład na stwierdzeniu, że dany towar lub produkt jest niedostępny, by po czasie poinformować konsumenta, że zdołaliśmy dla niego go sprowadzić. Sprawia to, że klient czuje się wyjątkowy, zauważony i jest zdolny do zakupu towaru ze strachu, że jego wycofanie się z transakcji uniemożliwi mu jej dokończenie w przyszłości.
4. Manipulacja ceną. Technika polega na zestawianiu ze sobą dwóch produktów z różnych kategorii cenowych przy zachowaniu zasady, że najpierw prezentowany jest ten droższy. Metoda manipulacji ceną może być stosowana zarówno w momencie, gdy klient chce kupić zaledwie jeden produkt (przedstawiamy mu najpierw najdroższe opcje, by następnie przejść do tych bardziej atrakcyjnych cenowo), jak i większą ilość produktów (zaczynamy od opisywania najdroższych wybranych przez niego towarów).