Radzenie sobie z obiekcjami

Z reguły, gdy klient zaczyna dopytywać, zgłaszać wątpliwości i zastrzeżenia, pierwszą reakcją handlowca jest myśl, że ta sprzedaż może nie dojść tak łatwo do skutku.

Gamma - Radzenie sobie z obiekcjami

    Gdy analizuje się różne postawy wśród kadry handlowej wobec zastrzeżeń wysuwanych przez klientów, to można tu wskazać na trzy postawy, które mogą wpływać negatywnie na finalizację sprzedaży:

    Postawa 1:
    Skoro klient wysuwa zastrzeżenia i obiekcje, to znaczy, że na wcześniejszych etapach sprzedaży popełniłem błąd i nie jestem skutecznym sprzedawcą.

    Postawa 2:
    Zgłaszane przez klienta wątpliwości i zastrzeżenia mają swój cel, klient już przeczuwa, że nie chce ode mnie kupić, więc chce przygotować grunt pod swoją decyzję.

    Postawa 3:
    Wszystkie obiekcje i wątpliwości klienta są słuszne i mają mocne oparcie w rzeczywistości, a w związku z tym niewiele mogę zrobić, by sobie z nimi poradzić.

    Wszystkie trzy wskazane powyżej postawy mogą niezwykle przeszkadzać w skutecznej sprzedaży, gdyż wywołują u osoby sprzedającej dość silne negatywne nastawienie w obszarze własnej efektywności handlowej i tego, co można zrobić w sytuacji pojawiania się zastrzeżeń. Dzieje się tak, ponieważ pojawia się tutaj mechanizm samospełniającej się przepowiedni.

    Jeśli handlowiec ma przekonanie, że osoba, z którą się kontaktuje to ktoś trudny, nie mający chęci na nawiązanie współpracy, specjalnie wysuwający zastrzeżenia itp., to będzie mówił i zachowywał się w taki sposób, jakby miał do czynienia z  nieprzyjacielem, osobą, z którą nie można współpracować, z którą nie ma szans na zawarcie umowy. Klient takie nastawienie z reguły wyczuwa (świadomie lub nieświadomie) i rzeczywiście zaczyna, zachowywać się wobec osoby sprzedającej w sposób zgodny z obrazem, jaki ona stworzyła sobie w głowie. Taki schemat uaktywnia się o wiele wyraziściej w sytuacji, gdy handlowiec lub klient znajdują się pod wpływem emocji.

    Dlatego w miejsce negatywnych postaw i nastawień, w sytuacji sprzedaży warto budować pozytywne postawy wobec pytań, zastrzeżeń i wątpliwości klienta. Jak pokazuje praktyka, najskuteczniejsi handlowcy mają następujące postawy wobec zastrzeżeń:

    Postawa 1:
    Jeśli klient wysuwa jakąś obiekcję i mówi o niej, to bardzo dobrze, gdyż tym samym daje mi szansę na rozwianie jego wątpliwości w sposób celowy i skuteczny.

    Postawa 2:
    Pytania, wątpliwości i obiekcje klientów są wyrazem psychologicznych i merytorycznych potrzeb klienta. Jeśli klient o nich mówi, to tym samym daje mi szanse na takie oddziaływania sprzedażowe i argumentację, które szybciej pozwolą mi sfinalizować sprzedaż.

    Postawa 3:
    Jeśli jest się dobrze przygotowanym do rozmowy sprzedażowej, zna się produkt/usługę, to jako skuteczny sprzedawca, który zna techniki radzenia sobie z zastrzeżeniami, mogę poradzić sobie z każdą obiekcją i wątpliwością z korzyścią dla siebie i swojej firmy.

    Rzeczywiście, różne obiekcje i wątpliwości klienta są sygnałem dla handlowca, że może zacząć sprzedawać jeszcze skuteczniej.

    Gamma – firma szkoleniowa roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami jak: szkolenie techniki sprzedaży czy szkolenie zarządzanie ludźmi. Wybierz nasze szkolenia.

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025