Rozwiązywanie konfliktów: przygotowanie i rozpoczęcie rozmowy 1/2

Etapy prowadzenia rozmów i negocjacji przy rozwiązywaniu konfliktów, diagnoza aktualnej sytuacji: Objawy konfliktu. Strony – kto i ile osób jest uwikłanych w konflikt. Potencjalne źródła konfliktu

Gamma - Rozwiązywanie konfliktów: przygotowanie i rozpoczęcie rozmowy 1/2

    Przygotowanie do rozmowy

    Ustalenie celów spotkania
    Przygotowując się do spotkania powinieneś się zastanowić nad tym, jakich rezultatów będziesz oczekiwał. Naturalną reakcją jest chęć jak najszybszego zlikwidowania konfliktu i jego źródeł. Raptowność jednak na ogół szkodzi wszelkim trudnym sprawom. Może spowodować utratę rozeznania w sytuacji. Dlatego przed spotkaniem trzeba przede wszystkim zdecydować, czy celem spotkania będzie:

    • Zdobycie informacji lub wysłuchanie racji stron,

    bo na przykład wiesz za mało o zaistniałych problemach lub sprawa jest na tyle złożona, że jej rozstrzygnięcie wymaga stopniowego działania.

    • Wypracowanie rozwiązania, które zaradzi zaistniałym problemom
    • Ostateczne rozwiązanie konfliktu

    Rozpoczęcie rozmowy

    1. Tworzenie atmosfery sprzyjającej otwartości
    Problemy i konflikty w miejscu pracy zawsze wiążą się z osobistymi opiniami, postawami i emocjami. Dlatego najpierw powinniśmy poznać indywidualne stanowiska stron zaangażowanych w konflikt. Jeśli chcesz, aby Twój rozmówca dojrzał do przeanalizowania problemu i szukania rozwiązań, musisz stworzyć podczas rozmowy odpowiednią atmosferę.

    Staraj się zapewnić optymalne warunki rozmowy
    Przede wszystkim rozmowa musi odbywać się w cztery oczy, tj. bez udziału obserwatorów, obecności innych osób, które w tym samym pomieszczeniu wykonują jakąś pracę. Najlepiej, aby podczas rozmowy nic Wam nie przeszkadzało – telefony, czyjeś nagłe wejście, itp.

    Przywitaj swojego rozmówcę życzliwie
    Nie chodzi tu o zbytnią wylewność, nadopiekuńczość, ale o werbalne i niewerbalne zademonstrowanie, że nie jesteś osobą źle nastawioną.

    Przedstawienie celu rozmowy
    Nie pozostawiaj rozmówcy w stanie napięcia, wątpliwości „O co chodzi?!”. Nie rób sztucznych wstępów „Jak się Pani pracuje w naszej firmie?”, „Co tam u Ciebie słychać?”. Rozmowy „o wszystkim i o niczym” nie zredukują napięcia rozmówcy zaproszonego na spotkanie. Dlatego nim zaczniesz zadawać pytania, powiedz wprost:
    „Wezwałem Pana, dlatego że zauważyłem …”
    „Mamy ważne zadanie, a mam wrażenie, że …”
    „Zaprosiłem cię na spotkanie, bo chcę wyjaśnić to, co dzieje się między nami…”

    Chodzi o ujawnianie prawdziwego celu spotkania, bez czynienia podchodów lub wprowadzania rozmówcy w błąd. Mówienie rozmówcy w tej sytuacji, że spotykamy się z innego powodu niż w rzeczywistości, wzbudzi u niego tylko niepotrzebne uprzedzenia lub podejrzenia.

    Jeśli rozmówca jest zdenerwowany, daj mu czas na zredukowanie napięcia.
    Możesz zaproponować kawę, wodę mineralną – to rozluźni atmosferę. Możesz też wprost powiedzieć: „Widzę, że jest Pani bardzo zdenerwowana. Od razu więc powiem, że chodzi przede wszystkim o wyjaśnienie sprawy…”

    3. Pokaż, że nie masz z góry określonego stanowiska
    Zanim ocenisz, przedstawisz swoją opinię, zbadaj, jak widzi problem Twój rozmówca. Nie atakuj go i nie obwiniaj nikogo.
    Jeśli jesteś mediatorem – unikaj jeszcze zadawania pytań, które by sugerowały rozmówcy, że uznajemy go odpowiedzialnym za zaistniałe problemy – Chcesz się dowiedzieć, co się dzieje! Więc mów raczej:

    „Wezwałem Pana, ponieważ zauważyłem, że nie układa się współpraca pomiędzy Panią Kowalską i Panem …”

    Zamiast
    „Wezwałem Pana, ponieważ zauważyłem, że ma Pan problemy we współpracy z Panią Kowalską …”

    Wyraźnie okazuj, że nie jesteś po żadnej stronie. Badasz dopiero sprawę i nie masz jeszcze żadnej opinii.

    Zainteresuj się naszymi szkoleniami. Wybierz z listy kilkunastu szkoleń menadżerskich:

    i szkoleń sprzedażowych:

    Wybierz firmę szkoleniową roku. Zapraszamy serdecznie.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025