Techniki sprzedaży i negocjacji stosowane najczęściej przez przedsiębiorstwa

Sprzedaż jest działem dość trudnym, w którym nie każdy odnajdzie się równie dobrze, Choć wydawać by się mogło, że jest to jedna z najprostszych biznesowych dziedzin, to jednak bycie dobrym sprzedawcą wymaga nie lada wiedzy i doświadczenia.

Gamma - Techniki sprzedaży i negocjacji stosowane najczęściej przez przedsiębiorstwa

Techniki sprzedaży i negocjacji stosowane najczęściej przez przedsiębiorstwa

Sprzedaż jest działem dość trudnym, w którym nie każdy odnajdzie się równie dobrze, Choć wydawać by się mogło, że jest to jedna z najprostszych biznesowych dziedzin, to jednak bycie dobrym sprzedawcą wymaga nie lada wiedzy i doświadczenia.

Należy mieć również świadomość, że każda sprzedaż, niezależnie od tego co w danym przypadku stanowi jej przedmiot, skuteczność osiąga się przede wszystkim poprzez dobrą znajomość technik sprzedaży oraz negocjacji. Każda sprzedażowa transakcja jest pewnego rodzaju negocjacjami, dlatego znajomość takich technik z całą pewnością będzie ogromnie przydana.

Negocjacje to proces dwustronnej komunikacji, której efektem jest porozumienie, nie rzadko zakończone sprzedażą danego towaru czy też usługi.

Zawsze negocjacje handlowe przebiegają w co najmniej kilku etapach (które w zależności od indywidualnej sytuacji mogą wyglądać nieco inaczej).

Niezależnie jednak od sytuacji, zawsze pierwszym etapem handlowych negocjacji jest analiza i ocena sytuacji (co ciekawe, dokonywana jest ona zarówno przez sprzedawców jak i potencjalnych klientów).

Na pierwszym etapie, jeszcze przez rozpoczęciem negocjacji zdefiniowane przede wszystkim być muszą:

  • charakterystyczne cechy dobra czy usługi, których negocjacje będą dotyczyły,
  • zdefiniowanie motywacji zarówno ze strony sprzedawcy, jak i potencjalnego klienta,
  • określenie możliwych wariantów przebiegu i zakończenia prowadzonych negocjacji,
  • zebranie jak największej ilości praktycznych informacji dotyczących strony przeciwnej w negocjacjach.

Drugim etapem negocjacji jest ustalenie strategii prowadzenia negocjacji. Tu dla osiągnięcia jak najlepszych efektów niezbędne jest również określenie priorytetów (dotyczy to obu stron), z uwzględnieniem jednak różnic, jakie mogą wystąpić w kwestii poglądów w przypadku każdej ze stron, które podejmują negocjacji handlowych.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jeśli chcesz ulepszyć swoje zdolności negocjacyjne, przejąć kontrolę nad rozmową oraz czuć się pewnie podczas prowadzenia negocjacji handlowych,  zapraszamy do udziału w szkoleniach z negocjacji, finalizacji sprzedaży, szkoleniach handlowych.

Tak naprawdę jeśli chodzi o prowadzenie negocjacji, to jest wiele sposobów i stylów i rozgrywania, w zależności od wielu kwestii, znanych przed rozpoczęciem negocjacji, jak i wychodzących już w czasie ich trwania. Co ważne, dla sukcesu negocjacji bardzo często korzystne jest mieszanie różnych metody i styli negocjacji, dzięki czemu osiągnąć można zamierzone efekty.

Zdecydowanie najczęściej spotkać się można z negocjacjami typu:

  • propartnerskeigo, które przede wszystkim nastawione są na kontakty międzyludzkie, które z założenia mają doprowadzić do znalezienia negocjacyjnego kompromisu pomiędzy negocjującymi stronami;
  • protransakcyjnego, które nastawione są na nie na efekt, a na szybkie zakończenie negocjacji, nawet jeśli ich efekt ie zawsze będzie satysfakcjonujący dla obu stron prowadzących między sobą negocjacje;
  • ceremonialnego, które poza osiągnięciem zamierzonego efektu, nastawione są również na utrzymanie jak najlepszych kontaktów z innymi ludźmi;
  • nieceromonialnego, których charakterystyczną cechą jest unikanie w negocjacjach jakichkolwiek rytuałów. W tym przypadku niezwykle istotne jest tworzenie ze stroną negocjacji relacji paraosobistych;
  • ekspresyjnego, w których każda ze stron w sposób bardzo ekspresyjny wyraża swoje opinie, żywo przy tym gestykulując i głośno mówiąc;
  • powściągliwego, które są typem negocjacji będącymi całkowitym przeciwieństwem negocjacji ekspresyjnych.

Osiągnięcie sukcesu w negocjacjach nie wiąże się jednak wyłącznie ze znajomością oraz umiejętnością stosowania odpowiednich technik w danych sytuacjach. Kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w negocjacjach może być również znajomość języka negocjacji, którego wykorzystywanie jest niezbędne w czasie prowadzenie rozmów.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia handlowe online!

W negacjach najważniejsze jest bowiem nawiązanie odpowiedniego kontaktu pomiędzy stronami – tylko dzięki niemu możliwe jest osiągniecie jak najlepszych efektów.

Kolejnym ważnym aspektem w negocjacjach (dotyczy to przede wszystkim tych handlowych) jest zbudowanie właściwego autorytetu, opartego przede wszystkim na atrybutach i wiedzy.

Te dwa czynniki są w stanie sprawić, że każdy negocjator będzie w stanie zaskarbić sobie szacunek i uznanie rozmówców, co oczywiście w znacznym stopniu przekłada się na osiąganie negocjacyjnych sukcesów.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

strefy wiedzy

WikiGamma

WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A

Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video

Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek

Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły

Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
Voucher rozwojowy 2025